ŠKOLNÍ  VZDĚLÁVACÍ  PROGRAM

          PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (zkrácená verze)

          název programu:  SLUNÍČKO

 

      Název a adresa školy :

      Mateřská škola Hodonín, Jánošíkova 3513/11, příspěvková organizace

      695 01 Hodonín

      Zřizovatel :

      Město Hodonín, Masarykovo nám. 1, 695 01 Hodonín

      Ředitelka MŠ :                      zástupce řed. :

      Jarmila Všetulová                  Jaroslava Nesvadbová

     

      Platnost dokumentu : od 1.9.2022   

      Pedagogické pracovnice :

        MŠ Jánošíkova: 

  • Michaela Gmytriaková, DiS
  • Kateřina Hrnková
  • Miloslava Klímová 
  • Mgr. Sylvie Muchová
  • Alžběta Novotná
  • Bc. Aneta Trnovcová
  • Věra Veselá 
  • Jarmila Všetulová
  • Ivana Žurková
            Asistentky pedagoga:
 
  • Jarmila Malošková
  • Lucie Cintulová
  • Petra Kotlánová 
  • Vladislava Fojtíková
 

       MŠ  Vrchlického: 

  • Simona Mikulášková 
  • Jaroslava Nesvadbová 
  • Annetta Podolská
  • Jitka Prostředníková

      Asistentky pedagoga:

  • Milena Homolová
  • Marie Kovářová

     

     Provozní pracovnice :

      MŠ Jánošíkova :    

  • Monika Šavarová - školnice
  • Kykerlová Radka - uklizečka

     kuchyně:

    vedoucí ŠJ:

  • Jitka Úradníková

    kuchařky:    

  • Jitka Trávníčková, hl. kuchařka
  • Jana Hnilicová
  • Nechvátalová Petra, pomocná kuchařka

      MŠ Vrchlického :

  • Milena Perutková - školnice
  • Bohumila Bravencová - kuchařka                  

      

    Právní forma : příspěvková organizace

      Telefon  :                              mobil:

      518 353 403               606 685 168    MŠ Jánošíkova

      518 341 271               724 043 743    MŠ Vrchlického

      email : reditelstvi@msjanosikova.cz 

 

motto:

  " Řekni mi, já zapomenu.

    Ukaž mi, já si to zapamatuji.

    Nech mě to dělat, já to pochopím.“

 

Cílem naší práce je, aby se dítě v mateřské škole cítilo bezpečně, radostně a spokojeně.

Toho chceme dosáhnout především laskavým a přátelským přístupem, kterým budeme u dětí navozovat potřebu vnímat, naslouchat, objevovat a nebát se projevovat samostatně, ale zároveň ohleduplně.

Plánování naší práce vychází z potřeb, zájmu dětí a z analýzy současného stavu. Snažíme se respektovat vývojové a věkové zvláštnosti dětí, poskytujeme dětem  dostatečný prostor pro individuální rozvoj a pro veškeré činnosti,  zejména hru, vzájemnou komunikaci a spolupráci.  

Nezbytnou podmínkou pro naplnění našeho záměru je příprava podnětného vzdělávacího prostředí a vhodná motivace. Ve výchovně vzdělávací práci upřednostňujeme prožitkové učení a smyslové vnímání jako základ přirozeného poznávání. Maximálně podporujeme rozvíjení komunikativních dovedností.

Učíme děti zdravému životnímu stylu i uvědomění si odpovědnosti za své chování

i jednání. Přirozeným pohybem v mateřské škole i v přírodě optimálně působíme

na  tělesný vývoj. Rozvíjíme děti v oblasti fyzické, psychické i sociální. Klademe základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb se současným respektováním individuality a jedinečnosti každého dítěte.

Chceme, aby dítě na konci předškolního vzdělávání bylo schopno zvládat samostatně nároky dalšího vzdělávání i běžného života, které ho v budoucnosti očekávají.

Odměnou pro nás jsou úsměv, rozzářené oči dětí, pohodová atmosféra i spokojenost rodičů.

Zásady našeho působení:

  1. chceme, aby se děti v mateřské škole cítily spokojeně a bezpečně
  2. respektujeme individualitu, možnosti, potřeby i zájmy každého dítěte
  3. ve vzdělávání upřednostňujeme prožitkové učení, smyslové vnímání, přirozený pohyb
  4. snažíme se, aby děti zažívaly co nejméně stresu a napětí, aby se pomocí komunikativních dovedností dovedly vypořádat s problémy
  5. ve vzdělávání dětí chceme být partnery rodičů s ohledem na zvyklosti rodiny
  6. naším cílem je, aby na konci předškolní docházky děti zvládaly:
  •     uplatňovat základní společenská pravidla
  •     navazovat kontakty s vrstevníky i dospělými
  •     mít svůj názor a dokázat ho obhájit
  •     brát ohled na druhé
  •     vystupovat jako samostatná osobnost     

 

Formy naší práce:

Hlavní a každodenní aktivitou dětí je hra, která je součástí všech spontánních i řízených  činností. Snažíme se do hry dětí co nejméně zasahovat, s výjimkou případů, kdy dochází k porušování společně dohodnutých pravidel. 

Při skupinové práci rozvíjíme vzájemné vztahy mezi dětmi, spolupráci a pomoc. Individuálním  přístupem k dětem napomáháme samostatnému  řešení úkolů.

V řízených činnostech uplatňujeme především  rozhovor , opakovací chvilky a zvládání běžných i náhodných situací.

Formy vzdělávání se uskutečňují každodenně při všech činnostech

a situacích. Vycházejí z dětské volby, zvídavosti a potřeby objevovat, naslouchat a dívat se kolem sebe.

 

Organizace  dne v MŠ Jánošíkova

    6.00 - 7.00:  Otevření MŠ, scházení všech dětí ve IV. třídě, ranní hry dle vlastní volby

    6:30:            odchod dětí II.třídy do své třídy

    7.00 – 7.30 : odchod dětí I. a III. třídy do svých tříd

    7.00 – 9.00 : ranní hry dětí, diagnostická práce učitelky, smyslové hry,

                        procvičování jemné i hrubé motoriky, rozvíjení hygienických

                        dovedností a návyků, grafomotorická cvičení, jazykové chvilky,

                        didakticky zacílené činnosti ( záměrné i spontánní učení ve skupinkách i individuálně ):

                                              tělovýchovné chvilky – posilování správného držení těla, rozvíjení obratnosti, 

                                              rozvíjení chůze, běhu, skoku a lezení.

                                              Cvičení orientace v prostoru, smyslu pro rytmus, cvičen na nářadí a s náčiním,

                                              zdravotní cviky a pohybové aktivity. 

                                              Kooperativní i prožitkové učení, komunitní kruh

                         9.30 – 11.30: příprava na pobyt venku, pobyt venku

                       11.30 – 12.00: příprava na oběd,osobní hygiena, oběd

                       12.00 – 13.30: odpočinek s postupným vstáváním dětí, zájmové hrové

                                              aktivity, ind. práce s dětmi – péče speciálně pedagogická

                       13.30 – 14.00: postupná svačina dětí

                       14.00 – 15.30: odpolední zájmové činnosti , hry a didakticky cílené

                                              činnosti spojené s uspokojováním každodenních potřeb a zájmů dětí.

                       15.30 – 16.00: společné hry ve IV.třídě

 

Organizace dne v  MŠ Vrchlického

6.00 – 7.00    Otevření mateřské školy, scházení dětí v VI. „Motýlci“

7.15 – 9.00    v 7.00 hod. (lichý týden), v 7.35 hod. (sudý týden) děti V. tř.„Sluníčka“ odcházejí do své třídy.

                      Vytváření hygienických, sebeobslužných a zdvořilostních návyků                     

                      Didakticky zacílené činnosti (řízené i spontánní) podporující

                      kooperativní a prožitkové učení dítěte

                      Aktivity na rozvoj komunikativních dovedností

                      Komunitní kruh, diskusní kruh

                      Pohybové aktivity a pohybové hry

9.00 – 9.30    Průběžná svačina

9.30 – 11.30  Pobyt venku – sezónní činnosti, pohyb. hry

                      Spontánní i řízené pohyb. činnosti na školní zahradě, vycházky

                      do okolí MŠ

11.30 – 12.30  Příprava na oběd, oběd (třídy se střídají v jídelně – V.tř., VI.tř.)

                        Osobní hygiena, příprava na odpočinek

12.30 – 14.00  Odpočinek a relaxace dětí, klidové aktivity dětí,

                        průběžné vstávání

13.45 – 14.15  Průběžná svačina

14.30 – 16.00  Odpolední zájmové činnosti – děti si vybírají činnosti podle

                        své volby nebo pokračují v započatých                       

                        dopoledních činnostech

                        Individuální práce s dětmi

15.15 hod.       Děti z V. tř. přecházejí do VI.tř., provoz zajišťuje jedna učitelka

16.00 hod.       Provoz MŠ končí

 

Integrované bloky:

1) ČLOVĚK

2) PŘÍRODA

3) SVĚT

 

1.  tematický celek: "ČLOVĚK"

Tématické bloky:

- Mám nové kamarády

- Moji blízcí lidé

- Co dělám celý rok

- Chci být zdravý 

záměr: 

  • Odloučit se na určitou dobu d rodičů
  • Snižovat závislost na dospělém – samostatnost v sebeobsluze, stolování a hygieně
  • Chovat se tak, aby neohrozil sebe nebo ostatní
  • Být šetrní k věcem, které používáme
  • Dodržováni třídních pravidel a pravidel společenských pravidel (Pozdravit, rozloučit se, poprosit, poděkovat, požádat o něco)
  • Dovede vyjádřit své pocity a potřeby
  • Přizpůsobit pobytu v MŠ, aktivně se zapojovat do činností

 

2.tématický celek: „PŘÍRODA"

Tématické bloky:

- Kalendář přírody

- Poznáváme zvířata

- Co roste

- Hrajeme si a sportujeme

záměr:

  • Vědět kdy se chová správně (v souladu s třídními pravidly), kdy špatně.
  • Aktivně se zapojovat do výtvarných a pracovních činností
  • Poznat a pojmenovat základní druhy ovoce a zeleniny
  • Dovede pojmenovat stav počasí
  • Neubližuje živočichům
  • Všímat si drobných detailů přírodnin a rostlin (listy, kameny, koruny stromů), upozorňovat na změny barev v přírodě)
 
 

3.tématický celek : SVĚT“

Tématické bloky:

- Všechny děti světa

- Planeta Země

- Místo, kde žiji

- Všechno jede, co má kola

záměr:

  • Mít povědomí o tom, jak se příroda připravuje na zimu
  • Učit se nová slova a správně a aktivně je používat
  • Umět pojmenovat většinu toho čím je obklopenRozlišuje základní typy počasí a zná názvy jeho projevů (déšť, mlha…)
  • Všímá si změn v přírodě a barevnosti podzimu
  • Vytváření radosti a veselí
  • Pohybové a výtvarné zpracování tématu
  • Posilování pozitivního vztahu k sobě i druhým

 

ad7)  Evaluace

Je proces průběžného vyhodnocování vzdělávacích činností, podmínek a výsledků podle předem daných pravidel. Jejím cílem je ověřit a zlepšit kvalitu vzdělávání.  Snažíme se o její systematickou, pravidelnou a smysluplnou realizaci.

Evaluační kritéria:

  • ŠVP PV (jak naplňuje cíle a požadavky RVP PV)
  • TVP (jak naplňuje cíle a požadavky ŠVP PV)
  • podmínky školy
  • výchovně vzdělávací činnosti
  • výsledky vzdělávání

Evaluace probíhá na úrovni:

  • školy
  • třídy (včetně sebereflexe učitelek)
  • výsledků a pokroků u dětí
  • provozních zaměstnanců