ŠKOLNÍ  VZDĚLÁVACÍ  PROGRAM

          PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (zkrácená verze)

          název programu:  SLUNÍČKO

 

      Název a adresa školy :

      Mateřská škola Hodonín, Jánošíkova 3513/11, příspěvková organizace

      695 01 Hodonín

      Zřizovatel :

      Město Hodonín, Masarykovo nám. 1, 695 01 Hodonín

      Ředitelka MŠ :                      zástupce řed. :

      Jarmila Všetulová                  Bc. Aneta Trnovcová

      Zastupující ředitelka:

      Mgr. Sylvie Muchová

      Platnost dokumentu : od 1.9.2022   

                     

    Právní forma : příspěvková organizace

      Telefon  :                              mobil:

      518 353 403               606 685 168    MŠ Jánošíkova

      518 341 271               724 043 743    MŠ Vrchlického

      email : reditelstvi@msjanosikova.cz 

 

motto:

  " Řekni mi, já zapomenu.

    Ukaž mi, já si to zapamatuji.

    Nech mě to dělat, já to pochopím.“

 

Cílem naší práce je, aby se dítě v mateřské škole cítilo bezpečně, radostně a spokojeně.

Toho chceme dosáhnout především laskavým a přátelským přístupem, kterým budeme u dětí navozovat potřebu vnímat, naslouchat, objevovat a nebát se projevovat samostatně, ale zároveň ohleduplně.

Plánování naší práce vychází z potřeb, zájmu dětí a z analýzy současného stavu. Snažíme se respektovat vývojové a věkové zvláštnosti dětí, poskytujeme dětem  dostatečný prostor pro individuální rozvoj a pro veškeré činnosti,  zejména hru, vzájemnou komunikaci a spolupráci.  

Nezbytnou podmínkou pro naplnění našeho záměru je příprava podnětného vzdělávacího prostředí a vhodná motivace. Ve výchovně vzdělávací práci upřednostňujeme prožitkové učení a smyslové vnímání jako základ přirozeného poznávání. Maximálně podporujeme rozvíjení komunikativních dovedností.

Učíme děti zdravému životnímu stylu i uvědomění si odpovědnosti za své chování

i jednání. Přirozeným pohybem v mateřské škole i v přírodě optimálně působíme

na  tělesný vývoj. Rozvíjíme děti v oblasti fyzické, psychické i sociální. Klademe základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb se současným respektováním individuality a jedinečnosti každého dítěte.

Chceme, aby dítě na konci předškolního vzdělávání bylo schopno zvládat samostatně nároky dalšího vzdělávání i běžného života, které ho v budoucnosti očekávají.

Odměnou pro nás jsou úsměv, rozzářené oči dětí, pohodová atmosféra i spokojenost rodičů.

Zásady našeho působení:

  1. chceme, aby se děti v mateřské škole cítily spokojeně a bezpečně
  2. respektujeme individualitu, možnosti, potřeby i zájmy každého dítěte
  3. ve vzdělávání upřednostňujeme prožitkové učení, smyslové vnímání, přirozený pohyb
  4. snažíme se, aby děti zažívaly co nejméně stresu a napětí, aby se pomocí komunikativních dovedností dovedly vypořádat s problémy
  5. ve vzdělávání dětí chceme být partnery rodičů s ohledem na zvyklosti rodiny
  6. naším cílem je, aby na konci předškolní docházky děti zvládaly:
  •     uplatňovat základní společenská pravidla
  •     navazovat kontakty s vrstevníky i dospělými
  •     mít svůj názor a dokázat ho obhájit
  •     brát ohled na druhé
  •     vystupovat jako samostatná osobnost     

 

Formy naší práce:

Hlavní a každodenní aktivitou dětí je hra, která je součástí všech spontánních i řízených  činností. Snažíme se do hry dětí co nejméně zasahovat, s výjimkou případů, kdy dochází k porušování společně dohodnutých pravidel. 

Při skupinové práci rozvíjíme vzájemné vztahy mezi dětmi, spolupráci a pomoc. Individuálním  přístupem k dětem napomáháme samostatnému  řešení úkolů.

V řízených činnostech uplatňujeme především  rozhovor , opakovací chvilky a zvládání běžných i náhodných situací.

Formy vzdělávání se uskutečňují každodenně při všech činnostech

a situacích. Vycházejí z dětské volby, zvídavosti a potřeby objevovat, naslouchat a dívat se kolem sebe.

 

Integrované bloky:

1) ČLOVĚK

2) PŘÍRODA

3) SVĚT

 

1.  tematický celek: "ČLOVĚK"

Tématické bloky:

- Mám nové kamarády

- Moji blízcí lidé

- Co dělám celý rok

- Chci být zdravý 

záměr: 

  • Odloučit se na určitou dobu d rodičů
  • Snižovat závislost na dospělém – samostatnost v sebeobsluze, stolování a hygieně
  • Chovat se tak, aby neohrozil sebe nebo ostatní
  • Být šetrní k věcem, které používáme
  • Dodržováni třídních pravidel a pravidel společenských pravidel (Pozdravit, rozloučit se, poprosit, poděkovat, požádat o něco)
  • Dovede vyjádřit své pocity a potřeby
  • Přizpůsobit pobytu v MŠ, aktivně se zapojovat do činností

 

2.tématický celek: „PŘÍRODA"

Tématické bloky:

- Kalendář přírody

- Poznáváme zvířata

- Co roste

- Hrajeme si a sportujeme

záměr:

  • Vědět kdy se chová správně (v souladu s třídními pravidly), kdy špatně.
  • Aktivně se zapojovat do výtvarných a pracovních činností
  • Poznat a pojmenovat základní druhy ovoce a zeleniny
  • Dovede pojmenovat stav počasí
  • Neubližuje živočichům
  • Všímat si drobných detailů přírodnin a rostlin (listy, kameny, koruny stromů), upozorňovat na změny barev v přírodě)
 
 

3.tématický celek : SVĚT“

Tématické bloky:

- Všechny děti světa

- Planeta Země

- Místo, kde žiji

- Všechno jede, co má kola

záměr:

  • Mít povědomí o tom, jak se příroda připravuje na zimu
  • Učit se nová slova a správně a aktivně je používat
  • Umět pojmenovat většinu toho čím je obklopenRozlišuje základní typy počasí a zná názvy jeho projevů (déšť, mlha…)
  • Všímá si změn v přírodě a barevnosti podzimu
  • Vytváření radosti a veselí
  • Pohybové a výtvarné zpracování tématu
  • Posilování pozitivního vztahu k sobě i druhým

 

ad7)  Evaluace

Je proces průběžného vyhodnocování vzdělávacích činností, podmínek a výsledků podle předem daných pravidel. Jejím cílem je ověřit a zlepšit kvalitu vzdělávání.  Snažíme se o její systematickou, pravidelnou a smysluplnou realizaci.

Evaluační kritéria:

  • ŠVP PV (jak naplňuje cíle a požadavky RVP PV)
  • TVP (jak naplňuje cíle a požadavky ŠVP PV)
  • podmínky školy
  • výchovně vzdělávací činnosti
  • výsledky vzdělávání

Evaluace probíhá na úrovni:

  • školy
  • třídy (včetně sebereflexe učitelek)
  • výsledků a pokroků u dětí
  • provozních zaměstnanců