ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (zkrácená verze)
název programu: SLUNÍČKO
Název a adresa školy :
Mateřská škola Hodonín, Jánošíkova 3513/11, příspěvková organizace
695 01 Hodonín
Zřizovatel :
Město Hodonín, Masarykovo nám. 1, 695 01 Hodonín
Ředitelka MŠ : zástupce řed. :
Jarmila Všetulová Bc. Aneta Trnovcová
Zastupující ředitelka:
Mgr. Sylvie Muchová
Platnost dokumentu : od 1.9.2022
Právní forma : příspěvková organizace
Telefon : mobil:
518 353 403 606 685 168 MŠ Jánošíkova
518 341 271 724 043 743 MŠ Vrchlického
email : reditelstvi@msjanosikova.cz
motto:
" Řekni mi, já zapomenu.
Ukaž mi, já si to zapamatuji.
Nech mě to dělat, já to pochopím.“
Cílem naší práce je, aby se dítě v mateřské škole cítilo bezpečně, radostně a spokojeně.
Toho chceme dosáhnout především laskavým a přátelským přístupem, kterým budeme u dětí navozovat potřebu vnímat, naslouchat, objevovat a nebát se projevovat samostatně, ale zároveň ohleduplně.
Plánování naší práce vychází z potřeb, zájmu dětí a z analýzy současného stavu. Snažíme se respektovat vývojové a věkové zvláštnosti dětí, poskytujeme dětem dostatečný prostor pro individuální rozvoj a pro veškeré činnosti, zejména hru, vzájemnou komunikaci a spolupráci.
Nezbytnou podmínkou pro naplnění našeho záměru je příprava podnětného vzdělávacího prostředí a vhodná motivace. Ve výchovně vzdělávací práci upřednostňujeme prožitkové učení a smyslové vnímání jako základ přirozeného poznávání. Maximálně podporujeme rozvíjení komunikativních dovedností.
Učíme děti zdravému životnímu stylu i uvědomění si odpovědnosti za své chování
i jednání. Přirozeným pohybem v mateřské škole i v přírodě optimálně působíme
na tělesný vývoj. Rozvíjíme děti v oblasti fyzické, psychické i sociální. Klademe základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb se současným respektováním individuality a jedinečnosti každého dítěte.
Chceme, aby dítě na konci předškolního vzdělávání bylo schopno zvládat samostatně nároky dalšího vzdělávání i běžného života, které ho v budoucnosti očekávají.
Odměnou pro nás jsou úsměv, rozzářené oči dětí, pohodová atmosféra i spokojenost rodičů.
Zásady našeho působení:
- chceme, aby se děti v mateřské škole cítily spokojeně a bezpečně
- respektujeme individualitu, možnosti, potřeby i zájmy každého dítěte
- ve vzdělávání upřednostňujeme prožitkové učení, smyslové vnímání, přirozený pohyb
- snažíme se, aby děti zažívaly co nejméně stresu a napětí, aby se pomocí komunikativních dovedností dovedly vypořádat s problémy
- ve vzdělávání dětí chceme být partnery rodičů s ohledem na zvyklosti rodiny
- naším cílem je, aby na konci předškolní docházky děti zvládaly:
- uplatňovat základní společenská pravidla
- navazovat kontakty s vrstevníky i dospělými
- mít svůj názor a dokázat ho obhájit
- brát ohled na druhé
- vystupovat jako samostatná osobnost
Formy naší práce:
Hlavní a každodenní aktivitou dětí je hra, která je součástí všech spontánních i řízených činností. Snažíme se do hry dětí co nejméně zasahovat, s výjimkou případů, kdy dochází k porušování společně dohodnutých pravidel.
Při skupinové práci rozvíjíme vzájemné vztahy mezi dětmi, spolupráci a pomoc. Individuálním přístupem k dětem napomáháme samostatnému řešení úkolů.
V řízených činnostech uplatňujeme především rozhovor , opakovací chvilky a zvládání běžných i náhodných situací.
Formy vzdělávání se uskutečňují každodenně při všech činnostech
a situacích. Vycházejí z dětské volby, zvídavosti a potřeby objevovat, naslouchat a dívat se kolem sebe.
Integrované bloky:
1) ČLOVĚK
2) PŘÍRODA
3) SVĚT
1. tematický celek: "ČLOVĚK"
Tématické bloky:
- Mám nové kamarády
- Moji blízcí lidé
- Co dělám celý rok
- Chci být zdravý
záměr:
- Odloučit se na určitou dobu d rodičů
- Snižovat závislost na dospělém – samostatnost v sebeobsluze, stolování a hygieně
- Chovat se tak, aby neohrozil sebe nebo ostatní
- Být šetrní k věcem, které používáme
- Dodržováni třídních pravidel a pravidel společenských pravidel (Pozdravit, rozloučit se, poprosit, poděkovat, požádat o něco)
- Dovede vyjádřit své pocity a potřeby
- Přizpůsobit pobytu v MŠ, aktivně se zapojovat do činností
2.tématický celek: „PŘÍRODA"
Tématické bloky:
- Kalendář přírody
- Poznáváme zvířata
- Co roste
- Hrajeme si a sportujeme
záměr:
- Vědět kdy se chová správně (v souladu s třídními pravidly), kdy špatně.
- Aktivně se zapojovat do výtvarných a pracovních činností
- Poznat a pojmenovat základní druhy ovoce a zeleniny
- Dovede pojmenovat stav počasí
- Neubližuje živočichům
- Všímat si drobných detailů přírodnin a rostlin (listy, kameny, koruny stromů), upozorňovat na změny barev v přírodě)
3.tématický celek : SVĚT“
Tématické bloky:
- Všechny děti světa
- Planeta Země
- Místo, kde žiji
- Všechno jede, co má kola
záměr:
- Mít povědomí o tom, jak se příroda připravuje na zimu
- Učit se nová slova a správně a aktivně je používat
- Umět pojmenovat většinu toho čím je obklopenRozlišuje základní typy počasí a zná názvy jeho projevů (déšť, mlha…)
- Všímá si změn v přírodě a barevnosti podzimu
- Vytváření radosti a veselí
- Pohybové a výtvarné zpracování tématu
- Posilování pozitivního vztahu k sobě i druhým
ad7) Evaluace
Je proces průběžného vyhodnocování vzdělávacích činností, podmínek a výsledků podle předem daných pravidel. Jejím cílem je ověřit a zlepšit kvalitu vzdělávání. Snažíme se o její systematickou, pravidelnou a smysluplnou realizaci.
Evaluační kritéria:
- ŠVP PV (jak naplňuje cíle a požadavky RVP PV)
- TVP (jak naplňuje cíle a požadavky ŠVP PV)
- podmínky školy
- výchovně vzdělávací činnosti
- výsledky vzdělávání
Evaluace probíhá na úrovni:
- školy
- třídy (včetně sebereflexe učitelek)
- výsledků a pokroků u dětí
- provozních zaměstnanců